torsdag 23 maj 2013

Aloe vera- och kokoshudkräm

Har under en tid införskaffat lite grejer för att kunna göra egen hudkräm och idag gjorde jag slag i saken och tillverkade min första egna.
Jag har en hel del aloe vera-växter här hemma som verkar vilja ta över världen. De växer så det knakar. Jag planterade om dem för inte så länge sedan och nu behövs det en del nya krukor för dem igen för det har kommit upp flera miniplantor på sidan om den ursprungliga. Jag ska väl inte klaga. Aloe vera ska ju vara väldigt bra för huden och jag är en storkonsument av hudkräm i och med att jag varit psoriatiker i 25 år.

Aloe vera sprider sej gärna. Och snabbt.

Idag har jag gjort en Aloe vera- och kokoskräm. Den doftar ljuvligt av kokos kan jag ju nämna.
Jag tog hälften aloe vera och hälften kokosolja och mixade ihop med stavmixer och hällde ner i glasburkar som jag kokat någon minut.
Att skörda aloe vera är enkelt: Ta ett av de köttigare bladen och klipp av med en sax långt ner på bladet. Skala med en bordskniv av den platta sidan av bladet. Därefter är det bara att gröpa ur kletet direkt ner i en skål. Det är som sagt kletigt, men vad gör det.


Jag gjorde inte så mycket eftersom jag vill prova den först och se hur den blev. Det blev en och en tredjedels liten burk så den med mindre ställdes i kylen för att se hur det blir med konsistensen. Den blev dock väldigt hård när den stod kallt så det kanske är bättre att låta krämen stå i rumstemperatur. Man kan säkert ha i lite E-vitamin för att förlänga hållbarheten en aning. Har smörjt in mej lite så nu doftar jag piña colada. Den påminner om fet lotion i konstistensen och den gick in i huden tämligen snabbt.

1 kommentar:

Månstråle sa...

Så du hade ingen creme eller så som bas utan det är bara aloe vera och kokosolja?
Låter som något jag vill testa :)
Ha en skön helg!