onsdag 6 juni 2012

Lenormandkort

Jag blev så nyfiken när jag stötte på Lenormand.  Hade aldrig hört talas om dessa speciella spådomskort förut. Inte om Marie Anne Lenormand heller för den delen. Blev väldigt fascinerad och ytterst nyfiken på dessa kort som skapades efter hennes död

Marie Anne Adelaide Lenormand (1772-1843) var en fransk sierska och författare som verkade i Paris i över 40 år. Hon var väldigt känd under sin verksamma tid och Kejsarinnan Josephine tillhörde hennes stamkunder. Lenormand använde sej av tarotkort i sina spådomar och hon lär ha tjänat en förmögenhet.

Mlle Lenormand

Hittade en lenormandlek på adlibris som jag gav till mej själv som present efter att ha klarat en svår tenta som jag kämpat med. Man måste ju tillåta sej lite uppmuntran. Har än så länge bara bläddrat igenom korten, men det verkar spännande. Leken innehåller bara 36 kort och skiljer sej en hel del från en klassisk tarotlek.


Min lenormandlek 1-18

19-36



Bild på Mlle Lenormand hämtad från: Wikipedia

Inga kommentarer: