tisdag 11 mars 2014

The Enchanted Cat

The Enchanted Cat  av Ellen Dugan, 2006.


 

The Enchanted Cat  är en mysig bok om katten som magisk följeslagare. Man får läsa om olika egenskaper hos de olika vilda katterna modell större, katthistoria, astrologi för katter, folktro, divination, ljusmagi och mycket mer. Det finns även flertalet ritualer och formler för kattmagi, välsignande av huskatter, hur man hittar sitt kattdjurstotem med mera, med mera. Dugan tar upp flera gudomar som har anknytningar till katter/kattdjur samt delar med sej av en lista med spännande namnförslag till magiska missar.
Jag, som är kattfantast och själv har två pälsklingar hemma, tyckte jättemycket om den här söta boken. Den är på engelska men var tämligen lättläst. Genom hela boken finns också fina kattcitat. Ett måste för den kattälskande hedningen helt enkelt.


"People who hate cats will come back as mice in their next life."
Faith Resnick
 

1 kommentar:

Sara Q sa...

Låter som en underbar bok! Den måste jag kolla upp och läsa med tanke på hur mycket jag tycker om katter~. Jag har själv en katt som av någon anledning älskar att ligga och sova på mitt altare, även om det är fruktansvärt trångt där och han brukar inte sova på något annat bord i huset! Älskar din blogg förresten, mycket bra tips. Blessed be ~