torsdag 31 maj 2012

546 tarotkort

Tänkte visa min lilla tarotsamling. Den är kanske inte så stor, men jag brukar säga till mej själv att det är lite... onödigt att äga så många lekar när man ändå bara kan spå med en i taget. Det är ju bara det att det är så roligt att samla. De är ju så fina.



Royal Tarot  var min första lek. Jag köpte den när jag var 13 eller 14. Valde den inte för att jag gillade den utan för att den var billigast... Nu för tiden använder jag den aldrig. Men om någon är på besök och vill testa att spå så får de med glädje göra det med denna lek.

Celtic Tarot  var min andra lek. Ville unna mej en ny. Dessvärre blev jag aldrig så förtjust i denna. Bilderna är lite läskiga tycker jag. Men vem vet, nu när jag börjat intressera mej för kelterna och deras kultur kanske jag börjar se den i ett annat ljus.

Cosmic Tarot  tror jag faktiskt var min tredje. Jag och en väninna gick till en butik i Karlstad och valde varsin lek och så köpte vi varandras val och bytte, så det skulle bli som om vi fått dem i gåva. Vi valde dock samma lek, men ändå.

Tarocchi della Strega Moderna (Witchy Tarot)  Köpte denna lek när jag bodde i Rom 2004. Saknade att spå och hade inte tänkt på att ta med någon av mina lekar. Jag köpte denna söta lek och om jag inte minns fel så var lekarna lite billigare i Italien än här i Sverige.

Tarot of the Cat People  köpte jag nog 2008 om jag inte missminner mej. Har inte använt den så mycket, men bilderna är fina med katter på alla kort.

Dark Angels Tarot  är ännu icke använd så jag kan inte säga så mycket om den ännu.

Tarot of Pagan Cats  är en underbar lek med vackra bilder. Har dock inte spått med denna heller, den är inköpt 2011 så den är tämligen ny.


Ska lägga ut korten och fota dem framöver. Tycker själv att det är roligt att få se alla bilderna. Det är det som är det kluriga när man köper en lek. Har man tur får man se några kort som "smakprov". Man kanske gillar de man får se och sedan när man kommer hem och plockar ut alla kort för inspektion upptäcker man att man inte gillar den så mycket när allt kommer omkring. De är ju inte lätta att lämna tillbaka.

5 kommentarer:

Tika BlueRain sa...

"Oj, så många lekar hon har", tänkte jag innan jag började läsa ;-) Själv har jag bara en, haha :-P

Månstråle sa...

Spännande och ovanliga lekar allihop...Annars brukar man nästan alltid hitta någon enkel nybörjarlek i folks samling..typ Rider Waite eller liknande...:) Blev nyfiken: Vilken spår du helst med?

Elena-Maria sa...

Cosmic Tarot är min favorit. Älskar den leken. Kommer komma inlägg om alla lekarna med bilder så man får se ;)

Önskar nästan att jag hade snubblat över en Rider Waite, de har väl bilder på alla kort. Har för mej att jag bläddrat i en på senare år, men jag är inte så förtjust i den. Jag fick lite... kristna vibbar av bilderna på nåt sätt. Men jag har förstått att det är en klassiker, så det är väl bara jag som är "konstig" =)

Blessed be!

Anonym sa...

Själv nöjer jag mig med Rider-Waite och Crowleyan, men kanske är jag ett undantag.. Blessed be och tack för en intressant och välskriven blogg

Anna sa...

Man kan ALDRIG ha för många tarotlekar! ^^ Ser att du har ett svagt hjärta för tarotlekar med katter. Har du kollat in den relativt nya "Cats Eye Tarot"? Helt klart en stor favorit hos mig!