tisdag 1 maj 2012

utmaning

Jag har fått en utmaning av Korpöga som jag såklart inte kan tacka nej till.
Det går till så att man svarar på 11 frågor, sedan gör man 11 nya frågor och utmanar 11 bloggar.


1. Favorit val/delfin?
Flasknosdelfin tror jag nog är min favorit. Hade annars en vit mjukisdelfin när jag var liten som jag släpade med mej överallt =)

2. Favorithögtid?
Jag har inte hunnit fira alla högtider på riktigt än, då jag aldrig brytt mej om det förrän nu, så det är lite svårt att säga än.

3. Samlar du på något?
Jag samlar på massor med saker ;) Citat bland annat. Mycker änglar blir det också då jag tycker om att måla. Annars har jag en servis med violer som jag samlar på. Lite tantpoäng på den kanske. Har även samlat på mej 7 tarotkortlekar, men jag försöker sluta med det då jag ändå bara använder samma hela tiden. Man kan inte ha allt ;)

Två av mina handmålade änglar.

4. Om du skrev en självbiografi, vad skulle den då heta?
Melankoli på Säterigatan.

5. Om du fick välja en saga, vilken skulle du helst delta i?
Bröderna Lejonhjärta är en av mina favoriter, men den är ju lite hemsk egentligen. Annars var jag väldigt kär i Mio min Mio när jag var liten.

6. Om du voer ett djur, vilket skulle du då vara?
Jag skulle vara en svart, kastrerad hankatt som bodde i en familj som min. Bara äta, sova och bli gosad med hela dagarna.

7. Vilka språk kan du tala?
Jag är en riktig språknörd och har studerat franska, tyska, spanska, italienska, latin, ryska och engelska. Av dessa pratar jag engelska och italienska flytande. Franska fattar jag en hel del bara jag får komma in i det och ryska håller jag på att lära mej nu så förhoppningsvis blir det använt nog mycket så det fastnar.

8. Vilka länder har du besökt?
Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Cypern, Grekland och Turkiet.

9. Om du var en frukt, vilken skulle du då vara?
Kiwi.

10. Bästa eller roligaste reklamfilmen?
När jag bodde i Oslo gick en väldigt rolig reklam för en mobiloperatör:





11. Världens bästa citat är:
Jag älskar citat och har en ganska stor citatsamling. Får dra några här då:
"I'm bossy, I just have better ideas than you."
"Jag behöver icke inledas i frestelse - jag kan gå själv."
"Latin is a dead language; it killed the Romans and now it's killing me."



Mina 11 frågor:
1. Din favorit bland historiska monument?
2. Om du var en katt, vilken ras skulle du vilja vara då?
3. Din favorittarotkortlek.
4. Mytologi du känner dej extra dragen till?
5. Din favoritmanga? (Är min sambos fråga det här)
6. Ett instrument du spelar eller önskar att du spelade.
7. Historisk person du gillar?
8. Favoritkristall?
9. Favoritgodis?
10. Favoritland?
11. Vad skulle du göra om du vann 10 miljoner?


Mycket "favorit" blev det... jaja =) Jag ger utmaningen till (tror inte ni fått den än):
Månhäxa, Hednisk Häxkittel, En svensk wiccan bloggar, Dimmornas dotter, Going wicca, Ett häxhem, Trollvind. Resten lämnar jag öppet så den som vill får svara. Jag har så mycket bloggar jag gillar och följer så jag kan ju omöjligt nämna alla. Kika gärna under fliken "bloggar/länkar".

2 kommentarer:

Ida Eriksson sa...

Kul att du antog den :) mycket roligt att läsa! Och "favorit" frågor är ju så roligt att få svar på :)

Magiska kramar!

Tika BlueRain sa...

Roligt att få veta lite mer om personen bakom bloggen :-)
Så många språk! Jag tragglade med tyskan i högstadiet och blev väl hyfsat bra på uttalet men resten fastnade aldrig haha :-P

Ska svara på frågorna du kom på, det är roligt, men får se om jag utmanar vidare (brukar inte vara så bra på den delen av utmaningar ;-) )

Blessed be!