söndag 29 juli 2012

ett magiskt quiz

Denna quiz hat jag tjuvat från Mama Fortuna som i sin tur fått den från I heart Pentacles. Jag har dock översatt frågorna till svenska. Jag kan ju inte låta bli sånt här. Tycker det är så roligt. Tycker inte det finns så mycket sånt i denna bloggsfären, jag har i alla fall inte sett till det så mycket. Kanske påminner några av frågorna de som var med i det långa 44 häxiga dagar som jag svarat på (har fråga 44/44 kvar bara), men jag kör ändå.


ALTARE
Har du ett altare?
Nej, inte just nu, det fnns faktiskt inte plats för det i vår lilla etta, sätter upp ett tillfälligt när det är aktuellt.

Har du haft ett altare förr? Om ja, varför?
När jag var yngre (tonåring) hade jag ett i mitt rum, jag hade läst om det nånstans och det lät lockande. Då ville man ju ha allt man läste om.



AFFIRMATIONER
Vad är dina funderinga om affrimationer? Tror/tycker du de fungerar lika bra som en formel eller bön?
Jag funderade mycket över detta när jag först började min vandring, då förstod jag inte riktigt meningen med dem. Nu däremot tycker jag de är en idé. Dock är jag dålig på att använda dem. Jag borde få in mer positivt tänkande i min vardag. Utöver det har jag inte tänkt på funktionen så mycket, det kanske vore något att jobba lite med framöver...


BOOK of SHADOWS
Har du en BoS?
Ja, två egentligen. Har en gammal, som jag sammanställde i tonåren. Håller på med en ny nu, vill ha en som speglar min utveckling och känns mer up-to-date med det som intresserar mej nu.

Anser du din dagbok vara lite av en BoS?
Nej, jag har en Book of Mirrors till magiska funderingar, min dagbok är en vanlig dagbok..


KATTER/FAMILIARS/FÖLJESLAGARE
Har du en familjär/följeslagare?
Jag hade en katt, Alice, hela tonåren, hon försvann när jag var 23, och henne såg jag som min följeslagare (och bebis). Nu har jag och min sambo en ragdoll som är en lite häxa själv tror jag bestämt. Dessutom sägs det att en kattunge född i maj kommer bli en häxas katt och vår lilla bångstyriga trasdocka är en majkatt.

Tror du att du kommer ha en i framtiden?
Absolut. Jag hoppas att jag alltid kommer ha katt.


KASTA CIRKELN
Har du kastat en cirkel förr?
Jag är nog lite lat när det kommer till att kasta cikeln. Inte följer jag några böcker eller traditioner heller. Jag kör på improv. Jag har nog aldrig varit någon cirkelkastare.


RENANDE och LADDNING
Renar och laddar du föremål? Om ja, hur gör du? 
Det beror på vad det rör sej om för föremål. Stenar och kristaller renar jag i havssalt. Andra föremål kanske får månbada. Har inte haft så mycket att rena på ett tag så... Renar atmosfären i ett rum ibland och mej själv i duschen när andan faller på. Jag har nog varit lite slapp den senaste tiden...


CHAKRA(N)
Är du bekant med chakran?
Ja.

Arbetar du med chakraenergi/ renar dina chakran?
Nej, men jag kanske borde göra det.



KRISTALLER
Arbetar du med kristaller? 
I perioder. Har en hel samling och ibland använder jag dem flitigt för att sedan låta dem ligga orörda i sin låda.

Hur arbetar du med dem?
Bär dem på mej mest.


DANS
Hur är dans spirituellt för dej?
Ja... Jag vet inte riktigt. Det är väl på nåt plan väldigt meditativt.


GUDDOMAR
Har du en särskild gud/gudinna?
Nej, det kan jag väl inte påstå. Inte utöver Moder Jord och Mångudinnan i alla fall.

Tillber du några guddomar för närvarande?
Moder Jord och Mångudinnan (med alla hennes namn).



SPÅDOM
Vilka spådomssätt använder du dej av? Hur?
Tarot. Det har jag haft med mej länge. Det går dock i perioder, vill börja spå andra så smått men har inte kommit dit än i all min lathet. Har en kristallkula jag gett en del försök men jag är så mörkrädd att jag lyckats så bra. Har även tärningar och pendel, men de används inte så ofta.

Hur lärde du dej dessa metoder?
Böcker. Var en riktig bokmal i tonåren. Gillar fortfarande att läsa om diverse spådomssätt.


DRÖMMAR och det ASTRALA
Hur ofta kommer du ihåg dina drömmar?
Ganska ofta.

Är det lätt eller svårt att tolka meningen i dina drömmar?
Jag har försökt mej på drömtydning, tycker det är svårt. Skriver upp drömmen i en drömbok om jag kommer ihåg den väldigt väl eller den på annat sätt påverkar mej mycket efter att jag vaknat.

Vad är skillnaden mellan drömmar och det astrala?
Jag ser det som två olika plan av medvetandet.


UTBILDNING och the "BROOM CLOSET"
Hur kom du i kontakt med hedendom och häxkonst?
Intresset började så smått med spådom, jag och bästa väninnan lade tarot i det oändliga. Och köpte Kitharas Häxans Handbok.

När kom du ut ur "kvastskåpet" inför familj och vänner?
Jag har nog inte kommit ut ännu. Min famlij vet nog delvis, dock är jag inte säker på om de inser att jag är hedning på "riktigt". Min sambo vet såklart och är väldigt förstående.

Vad har du för trovärdiga källor som du lärt dej om hedendom och häxkonst från? 
Svårt att säga. Böcker som jag gillar är Häxans Handbok av Kithara (redan nämnd), Doreen Valientes Witchcraft for Tomorrow och såklart Cunninghams böcker. (Recensioner finns under etiketten "Böcker".) Det blir väl mycket exprimenterande också, har släppt lite på att följa böcker. Vill hellre läsa om traditioner och annat för att lära mej nya saker.


MILJÖMEDVETENHET
Varför ser du dej själv som en miljöaktivist?
Aktivist och aktivist. Jag gör vad jag kan. Sopsorterar allt som går och slänger inte skräp eller tuggummi på andra ställen än i papperskorgen.


FAMILJ
Är någon i din familj hedning eller häxa?
Nej, bara jag. 


RÄDSLA
Vad har du för rädslor rörande häxkonsten?
Jag är ju mörkrädd (än) så... Vill inte dra igång nåt kosmiskt kaos heller.


SPÖKEN
Tror du på spöken?
Ja. Och nej. Jag är mörkrädd.

Har du några peronliga erfarenheter av spöken?
Inte vad jag kan minnas.


GUIDER
Vem är din guide?
Jag har ingen. Jag klarar mej själv, som med allt annat.


HOLISTIC HEALING
Vad är holistic healing?
Inte fan vet jag. Inget jag stött på. Än.

Vad ver du om holistic healing?
Öh, inget kan jag nog ärligt säga.


INTUITION
Vilket är ditt råd angående intuition?
Det första som dyker upp i huvet är oftast rätt.


DAGBÖCKER
För du dagbok? Om ja, hur ofta skriver du?
Ohja. Har alltid gjort. Dock sparar jag dem inte, skriver ut dem och kastar dem sedan. Skriver när jag känner att saker måste ut.

Har du några råd/tips om att skriva dagbok?
Vad är det här för fråga? Det är väl bara att skriva vad fan man känner för. Den är ju till för bara dej så stava åt skogen eller skriv så kasst eller bra du vill. Dagböcker är till för skitsnack och ältande. Som terapi. Fast gratis.

Inga kommentarer: