tisdag 17 juli 2012

tillbaka i Svea rike

Tillbaka efter nära två veckor utrikes. Har sett Ukraina och det var en upplevelse. Tog inte med någon dator för det skulle vara semester. Schemat var dessutom då fullspäckat så nån tid till surfande fanns inte. Det blir alltid så mycket kyrkor när man är på sightseeing och det tycker jag inte är så hysteriskt roligt måste jag erkänna.
I Amsterdam fick jag visa upp min tarotlek ur handbagaget då den i säkerhetsscannen sett minsstänktsamt kompakt ut.
Bort bra med hemma bäst heter det ju så idag har både jag och sambo gått runt och småsuckat för oss själva av välbehag över att vara tillbaka. Hemresan var lång och vi är båda trötta. Det har varit lärorika dagar både upplevelsemässigt och språkmässigt då väldigt få pratar/förstår engelska i städerna vi besökt. Att uppleva nåt annat gör att man uppskattar hur bra man egentligen har det.

Monument i Kiev till minne av offren av Голодомор, (Holodomor) svältkatastrofen i Ukraina 1932-1933, då uppskattningsvis 2-7 miljoner ukrainare dog.

1 kommentar:

Häxhem sa...

Åh så roligt med lite Europa sightsing, i Kiev har jag bara bytt tåg men jag har vart i Odessa ett par gånger, fint och väl präglat av den Rysk ortodoxa kulturen. Som lite curio fick jag höra att om man i tre dagar i sträck besöker tre kyrkor och sätter ett ljus i varge kyrka och ber om samma sak så går det i uppfyllelse. Men när och vem man ska tända ljuset till vet jag inte =)