söndag 5 augusti 2012

Week 31 - P is for Personal insight

(För svenska - scrolla ner.)

I was planning to write about the pendulum,  but I had a little wake up and realized a few things about myself and my personal growth so I'll write a few lines about that instead.

For a short period in my early teenage years I used a pendulum very actively. A friend and I were very keen on learning all kinds of different divination methods. The use of the pendulum did not last for long, the tarot took over, but a while ago I found this among my things:

This cute pendulum also has an adorable dubble sided chart for magical work questions.

It was used a little when it was new, but barely as much as I surely had planned when I bought if for expensively 175 SEK (the price tag is still intact under it). When one was younger one wanted all things one read about, but today I am a fan of the idea of making my own divination tools. It feels more... real. This pendulum is old, I cant't even remember when I bought it but it's surely at least 10 years ago.
This makes me think of another thing that is typically me: Namely me thinking of something I'm gonna do and then don't. One reason is because I'm lazy but mostly it's because I'm afraid of failing. I don't really know where this fear comes from, but the idea of doing something I want and like and then fail, it makes me scared enough to refrain from doing it. I can honestly say that it has happened more than once and in a lot of areas of my life. My pagan practice is no exception.
This is something I need to work with, and a pattern I really should and want to break. I need to learn that sometimes one has to fail to be able to learn something and actually become really good at it.



************************************************************


Jag tänkte skriva om pendeln,  men jag vaknade till lite och insåg en del saker om mej själv och min personliga utveckling så det får bli lite sånt istället.

I tidiga tonåren pendlade jag mycket en kort period. Jag och en väninna var väldigt ivriga på att lära oss alla möjliga spådomssätt. Just användandet av pendel varade inte så länge, det blev tarot som tog över men för ett tag sedan hittade jag denna bland mina saker:


Den här söta pendeln har även en söt dubbelsidig liten plansch att pendla över för magiska jobbfrågor.

Den användes väl lite när den var ny, men knappast så mycket som jag säkerligen tänkt när jag köpte den för dyra 175 kr (prislappen sitter kvar på undersidan). När man var yngre ville man ha allting, nu är jag lite mera för att tillverka mina egna spådomsverktyg, det känns mer äkta. Den här pendeln är gammal, jag kan inte ens minnas när jag köpte den, men det är säkerligen minst 10 år sedan.
Det får mej att tänka på en annan sak som är typiskt mej: Nämligen att jag tänker att jag ska göra en massa saker, sedan blir de inte av. Lite för att jag är lat men mest för att jag är rädd för att misslyckas. Jag vet inte riktigt var jag fått den rädslan ifrån, men just att jag ska göra något som jag vill och gillar och sedan misslyckas, det känns så pass skrämmande att jag hellre avstår.  Jag kan ärligt säga att det har hänt mer än en gång och inom flera områden i mitt liv. Mitt hedniska praktiserande är inget undantag.
Det här är något jag behöver jobba med och ett mönster som jag verkligen bör och vill bryta. Jag behöver lära mej att ibland måste man misslyckas för att lära sej något och faktiskt kunna bli riktigt bra på det.


1 kommentar:

Unknown sa...

Märkligt att läsa dina personliga reflektioner:-) Satt precis på balkongen och tänkte på att om jag bara fullföljde hälften av alla ideer och planeringar i praktiken vore mycket vunnet! Men jag är som dig, lite lat och bekväm, rädd för misslyckande och totalt otålmodig i vissa fall. Bryta en vana eller ovana manhaft jättelänge går ju inte på en kvart hur mycket jag än vill det:-)
Kramar