onsdag 23 januari 2013

Miljötips

Jag försöker göra mitt bästa när det kommer till sopsortering och jag försöker undvika att köpa sådant jag inte behöver. Vi lever i ett materiellt samhälle där det råder en extrem konsumtionshets och många produkter är gjorta för att gå sönder. Jag tappade min digitalkamera i golvet för några veckor sedan. Det kändes extremt tråkigt. Ännu tristare känns det att det blir billigare att köpa en ny än att lämna in den för reparation.
Så fort ekonomin går lite sämre så hetsas det att man ska ut och shoppa för att få fart på den igen. Jag är lite mer av en sparare. Jag är student och har två katter. Om någon av dem blir sjuk vill jag hellre ha råd att ta dem till veterinären än att ha nya skor i hallen.
När jag och min sambo flyttade och vi behövde en ny byrå målade jag om den gamla som jag innan tyckte var så ful. Den blev jättefin.

Ett litet miljötips jag tänkte dela kommer här:

För snart ett år sedan köpt jag en menskopp. Jag hade kikat på en länge och kände att det nog kunde vara en bra investering. Jag hittade en söt, lila variant som jag beställde. De första 3 dagarna var inte så roliga. Det var så lång tid det tog att lära mej hur den skulle sitta för att fungera som den skulle för mej. Alla råd jag läste var förgäves; den bara läckte. Till slut insåg jag att jag måste utgå ifrån hur jag brukade göra med tamponger. Alla ser ju olika ut och min livmodertapp sitter långt ner så jag fick helt enkel anpassa placeringen efter den. Då började det funka. Riktigt bra också.

Menskoppen har väldigt många fördelar. Den är luddfri och materialet är svårare för bakterier att få fäste på. Dessutom kan man ha den i flera år (upp till 10 år!) vilket sparar en hel del pengar i inköp av mensskydd. Inte blir det några sopor av den heller. Och den rengörs med vanligt vatten. Desinfektion av den är också enkel; man kokar den i fem minuter och låter den lufttorka.

Menskoppen hålls på plats av slidmusklerna och den viks ihop när man för in den. Den sitter sedan  med ett slags vakuum som gör att den inte läcker. Man lär sej hur ofta man behöver tömma den och man känner också om den börjar läcka eftersom vakuumet släpper om den blir för full. Eftersom det inte absorberar någonting och sluter tätt är den väldigt bra om man vill bada under menstruationen. Den kan också samla upp mer vätska än en vanlig tampong kan (upp till 3 gånger mer) och den torkar inte ut slemhinnorna.


MeLuna finns i 3 stormekar: S, M, L.

Ska man prata nackdelar så tycker jag det är lite meckigt när man är ute på offentliga toaletter. Jag tycker visserligen inte att det är särskilt trevligt att byta något mensskydd på offentlig toalett så det kanske inte är något att tala om. Lite orolig att tappa den under hanteringen är jag när jag är någon annanstans än hemma; en tampong kastar man ju medan menskoppen plockas ut, töms och sedan sätts in igen.
De två nätterna jag blöder som mest brukar jag inte sova med den eftersom jag vill slippa kliva upp och tömma den mitt i natten, men i övrigt går det fint att sova med den bara den töms innan sänggåendet.

För er som inte testat eller funderat på att testa menskopp rekommenderar jag det verkligen. Det är värt det lilla krånglet innan man får in känslan för hur den fungerar. Jag tycker dessutom att den känns mer hygienisk än tamponger och bindor.

Jag beställde min MeLuna från tampongshopen, de levererade snabbt och smidigt direkt i brevlådan.

Bild från: Tampongshopen

2 kommentarer:

Tika BlueRain sa...

Har tänkt tanken att prova detta tidigare, men inte blivit av, men ska kanske ge den en chans, låter som något mycket bra! :-)

Tack för att du delar med dig, tycker det kan vara lite svårt att hitta bloggare som tar upp såna här ämnen, vilket är synd!

Månstråle sa...

Det där tänker jag definitivt prova. Tack så jättemycket för tipset :)