onsdag 9 januari 2013

Odens dag

Varit ute på promenad i regnet. Det regnade inte så mycket så det störde inte. Tog en tur för att se ut en ny jogginrutt. Behöver ju en ny nu efter flytten. Det blir delar av den gamla så helt nytt blir det ändå inte. Lite sugen på att jogga lite blev jag, men mitt knä började göra lite ont när jag gick nerför så jag fick snällt hålla mej till att gå. Passade på att krama lite träd när jag ändå vat ute och det inte var så mycket folk. Kändes skönt att grunda sej lite. Det gick förbi ett par med barnvagn, de funderade säkert på vad jag sysslade med som stod där i regnet och blundade bakom ett träd. Det bjuder jag på.
Det var länge sedan jag gjorde det. Ibland när jag är i Värmland kan jag göra det. Det finns en lite träddunge vid slutet av vår bortersta åker/äng dit jag brukar gå. När jag gick i högstadiet brukade jag och min dåvarande bästa kompis gå bakom gymnastiksalen och krama träd. Någon trodde att vi tjuvrökte, men icke. Vi kramade träd.

Igår natt hade jag en lite konstig dröm. Om Cloaca Maxima.  Jag drömde att jag promenerade, eller snarare vadade, i den. Jag minns inte så mycket nu, men jag måste ju ha varit i Rom i drömmen för det är där den ligger. Det var inte en läskig eller skrämmande dröm. Tydligen finns det en gudinna vid namn Cloacina  som hör ihop med den här kloaken. Hon härskade över gamla Roms kloaker och är beskyddare av samlaget inom äktenskapet. Har aldrig hört talas om henne, men eftersom jag nu drömde om Cloaca Maxima  så ska jag nog kika om jag inte kan läsa vidare om henne. Åtminstone lite grann.

1 kommentar:

Månstråle sa...

Krama träd är underbart och livgivande och något alla borde prova på...:)
Låter spännande med en "ny" Gudinna...har heller aldrig stött på henne förut...