måndag 16 april 2012

lite sena påsktankar

Jag har aldrig riktigt funderat över varför man firar påsk. Vet ju att det har med kristendomen att göra men är man inte religiöst uppfostrad så läggs det ju oftast inte så stor vikt på det. Jag gillar påskpysslet mest. När jag var liten gicks det påskkärring. Målade påskbrev så det stod härliga till. Började flera veckor i förväg för att hinna göra många. Jag och min syster har behållit traditionen och målar alltid lite påskbrev till påsk, även om de inte "används" i utbyte mot godis längre. Mamma skickar några omålade påskbrev till mej varje år innan påsk så jag ska kunna måla. En etablerad tradition.
Vi har aldrig snapsat i min familj, inte vid jul och inte heller vid påsk. Vet inte varför, för ingen är nykterist vad jag vet. Aldrig vid några familjesammanträden alls fakstkt när jag tänker efter. Kanske därför jag inte är något fan av snaps nu.
I år var jag och sambo i Stockholm med hans familj, som visserligen är längre uppifrån norr, och det var lite nytt. Det jag saknade mest var janssons frestelse och prinskorv. Men det blev äggmålning och det är ju roligt.

Nu ska jag slappa lite till Charmed,  för jag har varit duktig och tentat idag =)

Inga kommentarer: