lördag 21 april 2012

uti vår hage finns blommor och bär...

Vi sjöng mycket i skolan jag gick i upp tills det var dags att börja högstadiet. På examen sjöng alla klasser två sånger var. I fyran sjöng vi Uti vår hage  som är en av mina absoluta favoritsommarsånger. Jag gick och nynnade på den en dag på jobbet för några år sedan och en kollega, uppväxt på Gotland, sa att det är en gotländsk visa som är ett abortrecept. "Nähä!?" sa jag häpet och googlade så fort jag kom hem upp denna teori. Och jo, det tvistades om det, men nog anseågs den på vissa håll vara just ett abortrecept.
Jag har inte tänkt på det på ett tag, men jag läste min sambos nya nummer av Legatus Mensae  och det råkade förefalla sej så att detta nummer innehöll en artikel om just preventivmedel och Uti vår hage.  Nu tänker jag alltså dra abortreceptsteorin här.

Uti vår hage där växa blå bär.
Kom hjärtansfröjd!
Vill du mig något, så träffas vi där!
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salivea,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtansfröjd!

För det första har vi de blå bären. Man kanske tänker på blåbär, men de växer i regel inte på öppna platser som hagar och ängar, det är ju ett skogsbär. Istället finns enbär som är lite mer typiska för detta. Jag minns enbärsbusken hemma i Värmland vid ängskaten unver vilken jag brukade sitta och speja ut över ängen. Idag avråds njursjuka och gravida att äta enbär i större mängd.

Sedan har vi hjärtansfröjd som är vad citronmeliss brukade kallas förr. På sjuttonhundratalet användes citronmeliss ofta för att bota "förstockning av mensen" eller för att "framkalla mensen". Barnbegränsning var inte tillåtet så i örtböcker fick man använda kodspråk för såndant, inte heller sågs sexuella förbinelser innan äktenskap med blida ögon. Fler anledningar att hålla oönskade foster borta.

Salvia och krusmynta ingår i myntafamiljen där många växter har visat sej ha effekter på graviditer. Gravida brukar uppmanas att avstå från salvia på grund av dess hämmande egenskaper på flera områden.

Man vet inte hur gammal visan egentligen är. Den nedtecknades första gången på 1880-talet på Gotland men tros vara mycket äldre än så.
Det är endast aklejan av alla de uppräknade växterna som inte har någon bevisad verkan på detta område. I vad som ses som en medeltida version av refrängen finns denna blomma inte uppräknad.

Jag tycker inte det skulle vara så konstigt om det faktiskt var så att det ligger ett recept bakom texten från början. Man gjorde väl vad man kunde innan riktiga preventivmedel fanns och ville man inte ha fler barn eller föda en oäkting och så vidare men ändå råkat bli gravid så fanns det säkerligen någon klok gumma att vända sej till som hade något som kanske kunde hjälpa. Kvinnan kanske käkade örterna i sådan stor mängd att hon blev sjuk, för det går inte att komma ifrån att de flesta örter är giftiga i stora mängder, och den vägen fick missfall. Hade man otur kanske man strök med av förgiftning men det var nog ofta en risk man var beredd att ta. Hur som helst är ju inte abort något modernt påfund utan något man sysslat med i århundraden.


Slut på historielektionen för idag!
Blessed be!

3 kommentarer:

Ida Eriksson sa...

Detta har jag hört några gånger och ack, lika intressant varje gång :)
Men undrar ju hur många visor det finns där ute med hemliga budskap...

Jag har hört nånstans att akleja inte ska vara akleja/aquileja, utan "aqua" lilja alltså nån form av vatten lilja, kabbeleka eller näckros... kan dock inte med säker källa säga detta utan det är bara något flummigt jag hört/läst.
Men det skullte inte förvåna mig.

Trevlig helg!

Ariadna sa...

Jag tror att jag har hört detta tidigare faktiskt så det var ju roligt att bli påmind! Riktigt intressant inlägg, tack för att du delade med dig! :)

Var Välsignad!

Tika BlueRain sa...

Mycket intressant, tack för lektionen :-)