tisdag 17 april 2012

spå med tärning

Divination är roligt och jag har genom året hunnit testa en hel del olika spåsätt. Att spå med tärning är ett av dem;
När man ska spå med tärning så behöver man tre tärningar, smidigast är om de är lika stora. Jag gillar inte att andra tar i mina divinationsverktyg, men det är ytterst individuellt. Resten är enkelt, man frågar något, kastar tärningarna, räknar prickarna och tolkar enligt följande schema (ändra om det är så att du har något turnummer där du tycker att betydelsen inte stämmer för dej, jag kan t.ex. omöjligt se 13 som ett olyckstal):

Tre: innebär en oväntad nyhet eller en överraskning.
Fyra: är en besvikelse, ett tecken på att något inte riktigt blir som du tänkt.
Fem: innebär att det blir om du hoppats, men resultatet av detta blir inte vad du väntat dej.
Sex: ger utgifter och otur, särskilt i affärer. Om du inte slog tre tvåor, då kommer en vän eller kollega att hjälpa dej ur knipan.
Sju: är ett olycksaligt nummer. Det kan till exempel betyda att ett rykte eller skvaller ställer till det för dej, eller att du gör ett dåligt intryck på någon.
Åtta: betyder att att du påverkas starkt av andra och att det kommer hända saker du inte har någon kontroll över.
Nio: ger tur i kärlek. Är du mitt i en konflikt löser den sej.
Tio: betyder tillökning: Att du blir med barn, skaffar husdjur, skaffar hus eller får ett nytt och bättre jobb.
Elva: kan vara en varning för dålig hälsa, eller ett farväl. Ibland förebådar den att du gör en lång resa eller flyttar. Kan också vara en separation av annat slag, att man gör slut till exempel.
Tolv: innebär goda nyheter, vanligen per post. Undvik att ge ett impulsivt svar. Slog du tre fyror är nyheten något helt oväntat, till exempel en spelvinst.
Tretton: är ett otursnummer som förebådar något ledsamt.
Fjorton: betyder att du gör en ny bekantskap eller förälskar dej. Kan också vara att du återupptar en gammal bekantskap.
Femton: är en varning. Du frestas att göra något som kan få svåra konsekvenser, det kan vara ett lagbrott eller att du är otrogen till exempel. Om du slog tre femmor kommer någon att hjälpa dej ur en här situationen.
Sexton: utlovar en lyckad resa eller annan större praktisk förändring.
Sjutton: innebär att du ändrar dina planer på grund av någon utomstående som du inte känner eller någon som du träffar väldigt sällan, till exempel en avlägsen släkting.
Arton: är det ultimata lyckonumret. Det betyder tur, lycka och framgång.

Om du ställt en ja/nej-fråga så kan du tolka så här:
Ja: 3, 5, 9, 10, 12, 14, 16 och 18
Nej: 4, 6, 7, 8, 11, 13, 15 och 17

Detta är hämtat ur Spådomsboken av Hanna Vennberg.

Jag jobbar på att göra en ny tolkningsnyckel för jag tycker inte den här passar mej och hur jag ser/tolkar talen. Men den här är ju bra att ha som utgångspunkt. Dessutom känner jag lite missnöje från mina tärningar... De verkar inte vilja vara "spåtärningar". Ska prova lite rening och invigning och se om de ändrar uppfattning. Annars får de bli lek/spel-tärningar.

4 kommentarer:

Månhäxan sa...

Kanske man skulle testa någon gång...:) Tack för tipset!

Ariadna sa...

Så spännande, detta ska jag lägga på minnet! :)

Var Välsignad!

Anonym sa...

Brukar spå med tärningar för vänner och väldigt ofta har det stämt in tycker detta är så spännande

Anonym sa...

Jag har den boken hemma och spår mina vänner/mig själv ibland när vi undrar över något, i mitt fall har det alltid stämt in. Har haft tur med mina tärningar 😀🥰