måndag 9 april 2012

Week 14 - G

(För svenska scrolla ner.)
This week's topic will be The Great Rite. This is a kind of sex magic which represents the union of the Goddess and the God. In some covens it's the high priestess and the high priest who perform this rite by either sexual intercourse or a symbolic union with the athame and the chalice. The athame is then dipped into the water or vine filled chalice during a ceremony.
I'm a little split to the whole idea of physical union during ritual. I do not belong to a coven so it's not really something I need to think about, but if I did belong to one I'm sure I would not choose one where actual physical union happens. My monogamous side wouldn't have been comfortable with something like that. If one shares the faith, and rituals, with one's partner, then it's a different story.
And if you and your beloved one do not share fatih? No need to pout, because The Charge of the Goddess  says:

"Let my worship be within thy heart, for rejoice, all acts of love and pleasure are my rituals."


*********************************************************************

Denna veckas ämne är Den stora riten. Detta är en typ av sexmagi som representerar föreningen mellan Gudinnan och Guden. I vissa coven är det översteprästinnan och översteprästen som utför denna ritual, antingen "på riktigt" eller genom den symboliska föreningen mellan athame och bägare. Athamens spets doppas då i den vatten- eller vinfyllda bägaren under en högtidlig ceremoni.
Jag är aningen kluven till fysisk förening under ritualer. Jag tillhör ju inte ett coven så det är inget jag egentligen behöver fundera över. Men om jag hade tillhört ett sådant hade jag nog inte valt ett där faktiskt förening förekommer. Min monogama sida hade inte varit bekväm med något sådant. Om man delar tro med sin partner och man ändå brukar göra ritualer tillsammans är det en helt annan sak.
Om ens partner då inte delar ens tro? Det är inget att hänga läpp för, för The Charge of the Goddess  lyder:

"Tillbed mej från ditt hjärta, med glädje, för allt du gör i kärlek och njutning är ritualer till min ära."

2 kommentarer:

Tika BlueRain sa...

Nej, jag skulle heller inte kunna hänge mig åt en fysisk förening med någon annan än min man :-)

Är väl tyvärr överhuvudtaget inte så bekväm med min sexualitet, även om jag samtidigt har det wiccanska synsättet att sexualiteten är något vi ska hylla och inte skämmas över eller betrakta som syndigt.
Men jag jobbar på det :-)

Blessed be!

Ariadna sa...

Jag är nog också lite kluven till en fysisk förening under ritualen. Att förenas fysiskt skulle kunnat fungera för mig om min sambo hade arit religiös i och med att resten av covenet lämnar ritualen och tar sig till ett annat rum för att meditera under tiden som paret utför den här ritualen. Problemet ör att jag känner att de övriga blir exkluderade från en av de viktigaste ritualerna inom wicca och jag tycker faktiskt att den symboliska ritualen är nog så mystisk och kraftfull. Det är ju trots allt den bakomliggande betydelsen som är det viktiga, inte hur den genomförs.

Var Välsignad!