fredag 23 mars 2012

Week 12 - F

(För svenska, scrolla ner.)
Every now and then you hear people claiming they come from some Family Tradition, and there are a lot of "special ones" in the family who had gift of different kinds. Others are lucky enough to inherit something exciting from som grandmother or someone else in the family.
So is it hopeless if you don't have a tea leave reading aunt or aren't the daughter of a big seer? No, of course not. First of all, I am convinced that someone has to be the first in the family, right? A family tradition takes generations to evolve and it doesn't matter how long such a tradition is, someone has to have been the first, the on who started it. And second, it's quite likely that if you feel so strong for magic/divination/paganism or what it might be in this life, you probably were involved in it in a past life. And I'm sure it's an even stronger sign of this if you feel like you've come home when you start exploring this path.

When my boyfriend was about fem or six he said this to this mother:
"Every time the sun sets a human dies and every time the sun rises a human is born. And everybody has lived before, but mum you don't remember it because it was such a long time since you died."
His mother is sure he has some psychic ability.
Me myslef have no idea if there is something exciting in my family or not. I have never asked or heard anything. My maternal grandmother would have made a great medicine woman I'm sure. All animals seem to love her too. But if I look at my parents so, no, I do not think any of them have some psychic ability.

I don't think one should be ashamed or feel one don't have the capacity in any way if there isn't a merest trace of paganism in one's family. Instead this should be seen as a perfect opportunity and maybe even a mission. You have the chance to lay the fondation of your own family tradition!


**************************************************************************


Man hör ju då och då folk som säger sej komma från någon familjetradition, och det finns en massa "speciella" i släkten som haft gåvor av det ena eller andra slaget. Andra har turen att ärva något spännande från någon mormor, farmor eller någon annan spännande tant i släkten.
Är det då kört om man inte har någon tebladsläsande faster eller är dotter till Saida? Nej, självklart inte. För det första så är jag övertygad om att någon måste ju vara den första i släkten, eller hur? En familjetradition tar ju generationer på sej att utvecklas, och hur lång en sådan familjetradition än är så måste någon ha varit den första, den som startade det hela. För det andra så är det ganska troligt att om du har en sådan stark dragning till magi/spådom/paganism eller vad det nu kan vara i detta livet, då är det med sannolikhet så att du har pysslat med det i ett tidigare. Och jag tror att det är ett ännu starkare tecken på att det är så om det känns som om du hittat hem när du börjar utforska den vägen.

Min sambo sa så här till sin mamma när han var liten (kanske fem, sex år):
"Varje gång solen går ner så dör en människa och varje gång solen går upp så föds en människa. Och alla har levt förut, men mamma du kommer inte ihåg det för det var så länge sedan du dog."
Hans mamma är säker på att han har någon psykisk förmåga.
Själv har jag ingen aning om ifall det finns något spännande i min släkt eller inte. Jag har aldrig frågat, eller hört något. Min mormor hade dock passat som medicinkvinna tycker jag. Alla djur verkar älska henne också. Men som sagt ser jag på mina föräldrar så, nej, de är nog inte så mediala någon av dem.

Jag tycker inte man ska skämmas eller känna sej sämre på något vis om det inte finns minsta spår av något paganskt i ens släkt/familj. Se det istället som ett ypperligt tillfälle och kanske rentav ett mission. Du har ju chansen att bli den första att lägga grunden till en alldeles egen familjetradition!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att du har en profetiskt gåva för den gör goda saker. Men om du går den vägen som du nu verkar gå, för din väg som du nu går kan vara inte så bra alltid.

Kolla in denna kvinna som blev intervjuad och hon berättade om sin erfarenhet om att vara en spådam.

Kolla gärna in på länken. Annars om du vill googla på vaknasverige och sök på Carina Mirberger.

http://www.vaknasverige.se/?s=carina

Kramar
maria

Harzgeist sa...

I like your approach! I'm the first pagan in my family, and I'll start a tradition as soon as I have kids of my own.

Elena-Maria sa...

Tack så mycket Maria, men detta är inte New Age och jag behöver inte bli räddad/frälst. Jag har inte mått så bra och varit så lycklig på väldigt länge som jag är nu. Min sambo är ytterst glad över att jag äntligen hittat min väg i livet.

Ariadna sa...

Väldigt sanna ord! :) Själv tror jag att om man är intresserad för den här tpen av saker så betyder det att man per automatik har anlag för att utforska och utveckla dessa intressen. Många gånger handlar det ju om det arv som våra själar har, inte bara om de arb som våra kroppar för med sig. :)

Var Välsignad!

Liliana sa...

Som alltid, intressant inlägg. I min släkt så fanns det en kvinna som hade 7 oäkta barn och vägrade gå i kyrkan. Prästen gjorde en massa arga noteringar om henne för det. Detta var i mitten av 1800-talet. Hon verkade ganska häxig. Kanske har jag ärvt hennes häxighet? Blessings!