tisdag 20 mars 2012

tankar

(For English, see end of post)
Jag har hemtenta och skriver om hur Ryssland blev ortodoxt. Ortodoxin ses ju, av sej själv, som den sanna läran. Tentan är färdigskriven men jag fastnade i funderingar på den kristna guden. Han kräver ju att vara den enda, men det finns ju en massa helgon som de troende ska vörda, för att inte tala om Jesus... Hur går det ihop? Jag växte som jag tidigare sagt inte upp i en religiös familj men under en liten period bad jag faktiskt aftonbön. Jag var då ganska liten och tänkte att även om jag inte trodde på Gud var det nog bäst att göra det ändå, för säkerhets skull. Då är frågan, tycker Gud att det är rätt att man ber till honom, eller för all del tror på honom, för att man inte vågar något annat? Det tycker i alla fall inte jag låter så storsint. Och satt han och myste och smålog för sej själv när folk slaktades för att de inte ville ge upp sin gamla tro? Det låter inte som en god gud enligt min mening. Säger inte bibeln att människan fick en fri vilja? Hur kan förklarar man då att man tvingade folk att bli kristna?


***********************************************************************


I'm doing a home exam and I'm writing about how Russia became orthodox. The Orthodoxy is according to itself the true doctrine. The exam is done but in my head thoughts about the Christian God got stuck. He demands to be seen as the only god, but there are a lot of saints that the believers are supposed to whom show reverence, not to mention Jesus... That doesn't make sense, does it? I grew up in a non religious family but for some time I actually said a prayer before falling asleep. I was very little then and even if I did not believe in God I thought it was safest to pray anyway, just in case. The question I ask now is what does God think about that, the fact that some pray, or not to mention believe in him, because they don't dare not to? If you ask me that does not sound so great-hearted. And did he sit and smile for himself when people got killed because they did not want to give up their old faith? That does not saund like a good god. Doesn't the bible say that the humans got the gift of free will? How then explain the constraining of people into Christianity?

4 kommentarer:

Ida Eriksson sa...

Helgonen är ju människor under Gud, tjänare kan man säga med en utvald roll och uppgift. De är som budbärare mellan Gud och människan, eftersom människan själv inte kan tala med Gud, endast helgon, änglar och präster (nu utgår jag ifrån katoliker och ortodoxa, inte protestanter) för människans bön till Gud.

Människan har en fri vilja, MEN alla måste frälsas därav missionen. Vår fria vilja säger att vi är fria att välja helvetet. Inte nån annan religion, något annat dödsrike, någon annan gud, utan vi är fria att välja mellan Himmel och Helvete och inget annat.

Frågar du en katolik kommer du få ett vackert överslätat svar. Som min katolske vän, som påstår att fisk och skaldjur är vegetariskt eftersom påven säger det. Lol.

Det står i Bibeln att vi är skapade till Guds avbild, men Gud själv säger "låt OSS skapa människan till VÅR avbild" - vilka är DE? Tänk på att detta är innan "helige ande och Jesus" som då är Gud, eftersom det endas finns en GUD, som tar tre "former"

En mycket konstig religion må jag säga, som är extremt tudelad och tvetungad.

Jag hoppas du fick lite klarhet.
Kram!

Ida Eriksson sa...

Hehe, nä, något äkta frihet är det ju inte. Men frågar du en kristen om du är fri att tro på andra gudar kommer de nog svara "ja" med undermeningen "och då väljer du helvetet"...
Trevliga *piiiip* :P

Och det där med att alla måste frälsas har sin grund i att ingen föds oskyldig utan de föds syndiga och måste hjälpas till frälsning. Först genom dopet. Grymma tanke.

Äring och frid :)

Anonym sa...

Kolla gärna in på denna blogg. Den är mycket bra blogg där Patrik berättar om Jesus och Gud.

http://sjungandeaposteln.blogspot.com

Massa
Kramar
maria

Tika BlueRain sa...

Ja, det var såna funderingar i mina tonår som ledde mig vidare på den wiccanska vägen, som känns mer naturlig och fri :-)

Tycker min mamma borde börja blogga, för hon förstår de kristnas gud bättre än vad de kristna själva gör (hon är inte kristen själv dock) ;-) Hon skulle kunna ge bra, genomtänkta och djupsinniga svar som jag själv önskar att jag kunde ge .. :-)

Blessed be!