måndag 19 mars 2012

Ostara

Ostara infaller runt 21 mars, vårdagjämningen. Det är den första riktiga vårdagen. Dag och natt är vid Ostara lika långa och Gudinnan stiger upp ur sin vinterslummer. Hon kommer nu breda ut sin grönska över jorden och Guden kommer växa upp och mogna. De fyller nu jorden och djuren med lust och det är nu tid för nya begynnelser. Påbörja vid denn tid planer för att skörda längre fram.
De flesta moderna påskfirartraditionerna kommer från det äldre paganska firandet av Ostara. Den mest välkända är kanske att dekorera ägg. I antikens Rom, Grekland, Egypten och Persien var färgglada ägg en symbol för fertilitet, odödlighet och återuppståndelse, och åts vid denna tid.
Det här är en tid för jämnställdhet mellan det feminina och maskulina i naturen.
Som nämnts innan är det nu dags att "så" frön som representerar dina drömmar och mål, så att de kan börja gro för att skördas längre fram.

Jag funderar på hur jag vill fira denna ljusets återintåg. Har en vision om en lila tårta. Och det är ungefär så långt jag kommit i att sätta min prägel på högtiden. Ja, man ska inte tvinga fram något, allt måste få ta sin tid. Man byggde ju inte Rom på en eftermiddag, eller vad säger man. Om ni inte redan förstått det så har jag inte brytt mej om att fira alls förut. Därför känns det nu extra viktigt. Inte så att jag tänker anordna parad i kvateret, men nån typ av firande vill jag definitivt få in. Och redan i morgon är första riktiga vårdagen här!

2 kommentarer:

Månhäxan sa...

Helt rätt inställning...allt får ta sin tid...:)
Önskar dig en underbar Ostara...
Kram!

Ariadna sa...

Ja, låt allt ta sin tid, firandena brukar utveckla sig mer och mer för varje år. Första gångerna gjorde jag nog egentligen inte mcket mer än att tända ljus och kontemplera över högtiderna. :)

Var Välsignad!