onsdag 28 mars 2012

Nya Skuggornas Bok

Nya Skuggornas Bok  av Cassandra Eason (2010).

Jag har läst flera av Easons böcker och jag har varje gång känt att jag inte gillar dem men inte kan sätta fingret på varför. När jag läste denna slog det mej att det kan ha att göra med hennes besvärjelser. De känns så löjlig på något sätt. Kanske är det översättningarna, jag vet inte. Jag gillade inte den här boken. (Jag tyckte seriöst att den sög.) Tänkte att det kan ju vara värt att läsa besvärjelserna ändå för att få lite idéer, men det var mest bara en pina tyckte jag.
Det finns "plats" i den för att skriva egna besvärjelser/anteckningar. Men det är knappt, kanske om man har extremt liten handstil kan man få plats med något vettigt (vilket då säkerligen kommer vara det vettigaste i hela boken).

Dessutom har jag aldrig fått bilden av Eason som wiccan... Aldrig läst eller sett det nämnas någonstans att hon är det så jag vet inte vad en BoS har för funktion. Inte innehåller den det jag personligen tycker att en BoS ska innehålla heller. Men det är min åsikt.

Det finns säkert nån som kan ha användning för den här boken, men mej gav den inte så mycket.
Är extremt negativ nu känner jag så jag kan säga att det enda jag faktiskt tyckte var lite användbart var när hon beskriver magiska egenskaper för vissa blommor, dagar, växter, stenar och så vidare.

Det är böcker som den här som gör att hedningar/häxor får ett rykte som oseriösa.

5 kommentarer:

Vildhäxan sa...

Jag håller med dig om Easons böcker. I början av min häxväg läste jag en del av henne, men kände aldrig den där aha-upplevelsen som andra böcker har gett mig.

Blessed be

Ida Eriksson sa...

Instämmer.
Jag har träffat henne och hon var underbar som person, men har man läst 1-2 av hennes böcker har man läst alla... typ... den känslan fick jag när jag köpte några av hennes böcker billigt och insåg att det bara gick runt. Det värsta jag stöp i var "här nämner jag bara det, vill du läsa mer, så köp min andra bok"... lite penga-fiske.

Magisk kram!

Ariadna sa...

För mig så saknar hennes böcker djup, de känns lite lättvindiga. Kan ju kanske vara någonting för någon annan men inte för mig.

Var Välsignad!

Tika BlueRain sa...

Ja, men jag vet vad du menar, känner samma sak, orkar inte läsa fler av hennes böcker, får bara inga bra vibbar av dem .. Men önskar jag kunde säga mer exakt vad det är jag inte gillar ;-)

Blessed be!

under uppbyggnad sa...

innehåller en del intressant, håller med att den är alldeles för lätt och tunt, känns som hälften är borttaget minst av vad det borde stå. Önskar dock rek. om någon har på bra böcker, eller åtminstonde värda att köpa.=) köpte häxans hjärta, inte läst så mkt men får uppfattningen att den inte är så "tunn" utan lite MER innehåll, få se när jag löst mer om den ger mig relevantitet. Har nån löst kraften bakom magin? finns bra "hjälptexter" saker man kanske inte tänkt på för att förfina sina "göranden"...te.x nu har jag skrivit ner mina ord inför meditation/- ritual från början cirkeln osv, allt.! för att ha den i mina anteckningar: kommer byta sen & om 8 år kanske kul se vad exakt det va just då......namaste