onsdag 29 februari 2012

35/44 Something that I think people who don’t know much about paganism/witchcraft should know

Vi springer inte runt och sätter förbannelser på folk medan vi kokar giftiga brygder och sticker nålar i dockor.
Skämt åsido. Jag tror folk i allmännhet har ganska mycket förutfattade meningar och framförallt fördomar.  Det har ju ofta framställts som så att häxor är onda. I de flesta barnsagor är det på detta sätt: den snälla prinsessan är blond medan den onda har svart hår. Själv var jag ett weird-kid som föredrog häxan/den onda, så gott som alltid för hon hade svart hår (det vackraste jag visste) och väldigt ofta lila klänning (min favoritfärg sedan typ alltid). Man har blivit lite "programmerad" att häxor gör dåliga saker. Många kanske inte tror alls på det vi gör men får de ändå veta vad vi är så kan de inte riktigt hjälpa att de blir lite nervösa, nästan lite oroliga. Eller så tycker de att man är löjlig, knäpp och godtrogen som tror på "hocus pocus".
Många vet nog bara inte vad vi egentligen gör. Att vi är fredliga, sopsorterar och pratar lite mer än normalt med krukväxterna och katten.

När det väl sjunkit in så måste de ju "testa" en. Lite typiskt är ju "Om du nu behärskar magi och liknande, varför trollar du inte fram lite pengar så du kan köpa allt du vill ha?". Här tycker personen i fråga oftast att de har satt en på plats och blir kanske inte nöjda med svaret. Det handlar ju inte om att få allt att gå som man själv vill och göra sitt liv till en dans på rosor. Behöver jag verkligen pengar för att överleva, ja då kanske jag ber om det i rimlig skala. Allt handlar om jämnvikt, att ge och ta i rimliga proportioner. Allt går i cykler och vissa tider är det extra bra och andra lite sämre, men precis som årshjulet roterar vet man att nya, bättre tider alltid kommer, förr eller senare.

Vi missionerar ju inte så folks uppfattning ändras inte så fort då bara den som söker sej till oss med frågor får svar. Men vem vet, årstider ändras och så kanske även häxans dåliga rykte.

1 kommentar:

Angelika "BlueRain" sa...

Ja, det känns nästan löjligt vilka kommentarer folk kan komma med :-P

Jag har inte stött på så himla mycket negativt på min väg visserligen, men en gång jag tydligt märkte av dessa förutfattade meningar var när jag precis börjat umgås med en ny kompis och sade till sin mamma att jag var en häxa (det var precis i början på min väg och jag visste själv inte allt jag behövde veta, som till exempel att häxa och wiccan inte riktigt är samma sak, men hon såg ju mitt altare med trollstaven på, haha). Hur som helst så ville hennes föräldrar att hon inte skulle umgås med mig förns jag inte var en häxa längre.
Vi löste det genom att helt enkelt låtsas att jag inte alls var intresserad av magi, men det kändes surt ändå när de inte ens frågade vad wicca handlade om innan de gick och förbjöd det hela ...

Jag kom dock väldigt bra överens med hennes mamma och vi råkade aldrig in i några konflikter senare :-)