torsdag 23 februari 2012

Kallar du dej häxa?

(English: end of post)
Läste en artikel på Häxor i Fokus om vilka som har rätt att kalla sej häxa och inte. En bra artikel var det. Tänkvärd. Gav mej inte in i diskussionen där för jag anser att det inte är något som går att komma fram till ett konkret svar på. Vissa tycker att de har mer rätt att kalla sej häxa än andra. Andra tycker att det finns vissa "krav" man måste nå upp till om man ska få bära "titeln" häxa.
Själv anser jag inte att man kan argumentera att 'jag får men inte du', inte i ett sådant här sammanhang (skillnad är det vid atomklyvning och så vidare). Jag tycker att det blir lite som att hävda att "min tro är det rätta", jag hoppas ni fattar vad jag menar med detta... Jag är lite luddig känner jag.
Jag personligen vet inte riktigt vad jag kallar mej. I tonåren kallade jag mej gärna häxa. Nu är jag eklektisk wiccan. En del tycker att häxa och wiccan är samma sak, andra inte. Jag tycker det kan få vara öppet. Hela den hedninska/paganska världen är så stor och innefattar så många grenar att vi kan vara så pass givmilda och förstående för varandra att det kan få vara upp till var och en.
Vad har du för funderingar?


*********************************************************************


Do you call yourself witch?

I've read an article on a forum which discuss who has the right to call themself 'witch' and who doesn't. It was a good article. Worth considering. I did not get involved in the discussion because I find it impossible to get to a real answer to the question.
Some think they have a bigger right to call themselves witches. Others consider it to be some "requirements" you have to fulfill before you can cary the "title" witch. Me myself don't believe you can argue with saying '"I can but you don't", not in a context like this (it's different if we talk about, let say atomic fission and so on). I see it like som kind of saying "my way is the right way", I hope you get my point here... I'm a little fuzzy.
Personally I don't know what I call myself. During my adolecense I gladly called myself witch. Now I'm an eclectic wiccan. Some consider witch and wiccan the same thing, other don't. I'm for leaving it for free interpretation. The pagan world is big enough and includes so many branches that I believe we can allow ourselves to be generous and understanding enough to let each other decide for ourselves.
What are your thoughts?

3 kommentarer:

Vildhäxan sa...

Förstår dina tankar och håller med till fullo.

Det blir lite sandlådenivå när någon väljer att argumentera mot att någon annan använder ordet häxa.

Jag kallar mig häxa, helt enkelt eftersom kvinnorna i generationerna före mig använde titeln häxa på det dom var. När jag nu följer i deras fotspår anser jag mig att ha rätt att kalla mig häxa.

Blessed be

Månhäxan sa...

Finns ett inlägg om det på min blogg tror jag när jag också ramlade över en sådan diskussion här på nätet och faktum är att jag verkligen började ifrågasätta min rätt att kalla mig häxa. Jag kände att jag hamnade i skolåren igen när andra fick mig att känna mig mindre värd för de visste si och de visste så...Efter ett tag skakade jag av mig det och kallar mig stolt häxa idag av precis samma anledning som Vildhäxa skriver här ovan. Och som en hyllning till alla de oliktänkare som brann på bålen, för det var inte bara häxor utan alla som vågade ha en egen åsikt...som vågade gå sin egen väg...som vågade säga nej till överheten och de som hade makten, däribland kyrkan...
Häxa och stolt!!!!

Angelika "BlueRain" sa...

Kommer alltid självutnämnda experter i alla sammanhang och gör en osäker på vad man är ;-) Ibland får man sig en tankeställare men oftast blir jag bara förvirrad och mer vilsen än jag borde vara ...

Har dock kommit fram till, efter eget funderande, att jag inte är en häxa utan en eklektisk wiccan med visst intresse för häxkonst :-)