tisdag 21 februari 2012

produktiv tisdag

Jag är lite överaktiv idag nästan känner jag. Var uppe till nio och istället för Lyxfällan till mogonkaffet läste jag hälften av det som ska vara läst inför fredagens föreläsning i ryska. Efter det gjorde jag alla övningsuppgifter i engelskagrammatikens kapitel jag läste igår. Tog här en diskpaus och fortsatte sedan med läsning av en del av nästkommande kapitel. När detta var gjort läste jag lite i italienska versionen av "Isprinsessan" som ingår i litteraturen till min C-uppsats. Tog ut kissekatten på en promenad i (vår[!?])solen och gav mej sedan i kast med köttfärsbiffar och nu även hembakat bröd. Frysen ska fyllas upp. När detta är klart ska jag ha en lugn kväll med roligheter.

Har diskat lite tomma glasburkar idag. När jag växte upp var det förbjudet att slänga bort syltburkar och dylikt; de skulle sparas så att mormors hemkokade sylt hade någonstans att tappas upp i innan den hamnade i jordkällaren. Lite av det sitter kvar tror jag. Men nu är det en ganska bra egenskap, de är perfeka till förvaring eller fina presenter när man ska bort: Ett fint band om och något hembakat i så blir det alltid en uppskattad gåva.
Jag planerar att i sommar göra ett litet "örtförråd". Planerar att plocka och torka lite användbara växter som jag kan ha i mina spells. Klöver, rölleka och lite annat smått och gott. Har ju tyvärr ingen balkong, än mindre en trädgård, där det finns lite plats för odlingar. Men det finns ju massor ute i det vilda som man kan använda sej av. Komposterar man sitt köksavfall så kan man med gott samvete plocka växter i naturen tycker jag. Till detta projekt samlar jag nu lite praktiska syltburkar och liknande. Det kommer bli så bra! (Kände mej så förväntansfull när det var så mycket vår i luften idag!)

Ska kila ut i köket och baka ut degen till smarriga frallor nu. Bjuder först på en bild på glidaren i den här familjen:

Väck mej på fredag!

1 kommentar:

Angelika "BlueRain" sa...

Du kan ge mig lite av din energi tycker jag ;-) Jag får ingenting gjort istället, fast vet att jag måste ta tag i saker här hemma ...

Ah, dessa syltburkar :-) Var så hemma hos oss också, mormor gjorde lingonsylt varje år. Fortfarande får jag massor av lingon av henne, så jag tror inte att jag nånsin köpt en burk lingonsylt på affären!
Fortfarande diskar jag ur burkarna noggrannt, men sen några år tillbaka har jag börjat slänga dem, så vet inte alls varför de ska diskas så himla noga när de ändå kastas! ;-/ Vanans makt ..
Kanske ta och börja spara dem jag också, det var ju fina idéer du hade :-)