fredag 24 februari 2012

örter

Jag har drömt om en egen örtagård sedan jag var tonåring. Jag anlade ett mini-smultronland i barndomshemmets trädgård. Tyvärr körde pappa över det med traktorn (och harven) när det äntligen började ge frukt =( Vilken tragedi...
Tänkte ta upp lite användbara växter (inte bara örter utan lite annat också), går dock inte in på mer specifika och fördjupade kunskaper här (det får nog komma längre fram).
Jag väntar med andakt på att våren/sommaren ska komma. Då ska jag bygga upp ett eget litet förråd med torkade växter som jag tänker roa mej med att plocka. (Har redan tjatat om detta lite =) men jag längtar ju!) Funderar på om det finns nåt spännande som jag kan dra upp i köksfönstret så länge. Har så länge velat odla kattmynta, ville sy en kudde till min Alice med kattmynta i... Lilldockan kanske kan få en nu då istället.

Funderar på att starta en liten magisk ört-/växtserie här på bloggen. Det är relevant, användbart och roligt (perfekt tillfälle att lusläsa min Örtbibeln också).

Lite användbara örter och vad de kan användas till:
Förvisande: Johannesört, röllika, lager, kryddnejlika, svartpeppar.

Pengatilldragande: Kanel, ingefära, klöver, äpple, solros, basilika, kamomill, havre, apelsin, seasam.

Kärlek: Ingefära, ros, basilika, lavendel, kattmynta, rödklöver, koriander, syren, kardemumma.

Lycka: Klöver, anis, basilika, granatäpple, apelsin, lavendel, syren, liljekonvalj, maskros.

Beskydd: Äkta vallört (särskilt vid resor), aloe vera, alruna, sandelträ, senapsfrö, lavendel, vitlök, dill, mistel, fänkål, citrongräs, rosmarin, salvia, brännässla, gråbo, röllika, polejmynta, syren, lime, rosmarin.

Rening: Kanel, rening, rosmarin, salvia, lavendel, citron, lime, rosmarin, persilja.


Som sagt, jag har samlar tomma glasburkar till mitt kommande örtförråd. Behöver komma på var jag ska ha det någonstans... Det är lite trångt i det här lilla hushållet. Som tur är finns det tid kvar för att planera.

1 kommentar:

Månhäxan sa...

Ser fram emot en örtserie här på bloggen...under tiden frossar jag i infon du redan nu skrivit...:)