fredag 3 februari 2012

week 5 - C

Since this is a "international" project I'll be writing these posts in English and Swedish (för svenska scrolla ner).

This week the subject starts with the letter C.
I will be sharing my thouhts about  Covens. I've learned that where I live it's quite difficult to find a coven. Maybe because there aren't so many wiccans in the area, or inte the whole country perhaps? Sweden is, in spite of its size, a small country with only 9 million inhabitants. People in general are not "religious" and Jante rules almost everywhere. (Jante law is a Scandinavian unwritten law, you can read bout it here.) One is afraid of being different and paganism in general is considerd as humbug. Maybe this make the covens that do exist harder do find. I won't try to make believe I've been really active in my search for and contact a coven in the area, I know there are one or a few. I enjoy practicing on my own but sometimes it wolud be nice to actually meet someone with the same beliefs and values in real life. For what I know I do not have any close friends who practice or consider themselves wiccan.


Jag gick med i det här projektet för det verkade så roligt. Det är från en engelskspråkig sida så jag kommer skriva både på svenska och engelska (jag är själv extremt lat och följer nästan bara svenska bloggar). Vill du veta mer om projektet kan du läsa om det här.
Den här veckan är det bokstaven C som gäller.
Jag tänkte dela mina tankar om Covens. Jag har upptäckt att i Sverige är det ganska svårt att hitta ett coven. Kanske för att det inte finns så många wiccaner i området, eller i hela landet i stort? Sverige är trots sin storlek ett litet land, med bara 9 miljoner invånare. Folk i allmänhet är inte "religiösa" och Jante härskar i stort överallt. Man är lite rädd för att vara annorlunda och paganism ses nog i allmänhet som humbug. Kanske gör detta att de coven som finns blir lite svårare att hitta. Nu ska jag inte ge sken av att jag aktivt lagt ner en massa jobba att leta och kontakta coven i området, jag vet att det finns något eller några. Jag gillar att utöva ensam men ibland hade det varit skönt att faktiskt träffa någon med samma tro och värderingar IRL. Vad jag vet har jag inga nära vänner som utövar eller ser sej som wiccaner.

3 kommentarer:

Anna sa...

Hå-håja-ja det där med coven. Ett sorgligt kapitel i svensk wicca historia tyvärr. Jag trot problematiken är dubbel (minst): 1) Wicca är inte en stor religion i Sverige och de få som finns är extremt spretiga. Här finns häxor, trollpackor, gudinnedyrkare, schamaner etc. Inte särskilt konstigt då att det finns väldigt få coven och de som finns är från storstadsregionerna. Det är liksom lite troligare att du snubblar på en grupp likasinnade där. 2) I Sverige så finns ett motstånd till ideellt arbete och till att ta tag i saker själv. Jag har ofta blivit förvånad över hur många som säger att de vill vara med i en egen grupp, men som inte vill starta en egen grupp. Då kan jag känna att önskan inte är särskilt stor från början. Kanske är svensken lite för mycket av en individualist för att det skall funka? *shrug*

Harzgeist sa...

I have the same problem in Germany; even if you try and contact covens it's very difficult to actually get hold of members. So while I'm quite happy being a solitary witch at the moment, I'm thinking of founding my own study group with a friend. Maybe it'll also help attract others who are searching.

Angelika "BlueRain" sa...

Jag har haft funderingar på att själv vara med i det här projeketet (om inte annat för att öva på engelska och kanske knyta utländska kontakter), men jag har inte tid än ...

Tänker lite som Anna ovan, hör ofta att folk vill gå med i en grupp men ingen startar en själv. Själv vill jag inte ingå i ett coven, jag trivs bra med att köra solo ;-) Har dock lekt med tanken, och man ska väl aldrig säga aldrig :-)
Men det blir när jag är äldre i så fall.